Weekje tussen de local people in malaysia - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Fabienne Reinders - WaarBenJij.nu Weekje tussen de local people in malaysia - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Fabienne Reinders - WaarBenJij.nu

Weekje tussen de local people in malaysia

Door: Fabienne reinders

Blijf op de hoogte en volg Fabienne

27 Juli 2015 | Thailand, Bangkok

Na een nogal korte maar gelukkig een veilige vlucht aangekomen in kota bharu. Nadat de ramadan is afgelopen hebben zij een feestweek, hari raya! Een hele eer om in zo een week bij deze families te verblijven. Het was vooral bedoeld om een kijkje te nemen in een andere cultuur. Het was een ervaring om niet te vergeten. In het begin van reis yasmin en hajar leren kennen. Zij hebben ons toen naar het bus station gebracht. Sociaal media is toch wel een mooie uitvinding. Aangezien ik weer terug ging naar malaysia een berichtje gestuurd via Facebook, in de hoop hun nog een keertje te zien. Zij en hun familie vond het een grote eer dat ik een vliegticket geboekt had en op bezoek kwam. De hari jaya bestaat uit familie en vrienden bezoeken en vooral veel local food eten. Ze noemen het ook wel open huis, je stelt je huis open voor de familie en vrienden. Helaas is het erg onbeleefd om nee te zeggen tegen het eten, dus bij deze raadt je het al, ik heb eerlijk gezegdenk ik nog nooit zoveel gegeten in een paar dagen tijd. Zo begon mijn dag met rijst als ontbijt, eigenlijk was het ontbijt het eten wat over was van de dag ervoor. Een koelkast kennen ze helaas niet in deze familie. Ja ja aangezien wij ook op familie bezoeken gingen moest ik mee in traditionele kleding. Helaas zet ik deze foto's niet op facebook, dus als ik terug ben zal ik ze laten zien. De vader van yasmin heeft mij een traditionele jurk gegeven als present, en een slaap jurk van yasmin. Even terug naar het eten, alles wat je eet of drinkt is zo zoet, dat kennen wij niet in Nederland. Echt een suiker cultuur. Soms voelde in mijzelf een kleine attractie, iedereen wilde met mij op de foto haha best grappig om mee te maken. De moeder van yasmin vond het een eer dat ik bij hun familie verbleef, zelf vond ze het erg jammer dat ze geen Engels spreekt, maar al snel hadden wij dat opgelost en was yasmin of hajar de tolk. In korte tijd heeft haar moeder meerdere locale gerechten gemaakt en mijn favouriet is roti jala! In deze cultuur hebben ze vooral grote gezinnen, 6 of 9 kinderen waarom ook niet! De oudste zus van yasmin en hajar was met haar gezin op het zelfde moment in het huis van moeders. 9 + 4 = 13, agh ja er waren maar twee bedden, dat betekende dat ik heerlijk comfortabel op de grond geslapen heb! Je zet een goede stap in de cultuur of niet. De oudste kinderen, denk aan de leeftijd 10, 12 en 14 nemen een groot deel van de zorg opzichte van de jongste kinderen. De kinderen doen gezamenlijk de was en maken het huis schoon, dan sta je toch wel even gek te kijkem! Culturen verschillen zijn goed te zien. Er waren twee super schattige konijntjes, ik als Nederlander denk natuurlijk weer dat het huisdieren zijn, en ja ik had het fout! Die liggen dua volgende week in de pan, oeps!
Van kota bharu naar kl! Lange zit in de auto, acht uurtjes. Even een weekendje bij chaab (een vriend van hun). Weer een ervaring om niet te vergeten, een malaysia bruiloft. Wat een eer was het, op vrijdagavond was de ceremonie (ze vieren het hier ongeveer drie dagen), de ceremonie is alleen bestemd voor familie en goede vrienden, en ja je raadt het al in mocht aanwezig zijn. Het was de beste vriendin van de nicht van chaab. Bij een speciale gelegenheid hoort een nieuwe traditionele jurk, gekregen van de nicht! Hopelijk hebben papa en mama een beetje ruimte in de backpak, mijn tas gaat net net dicht! Normaal draag ik nooit jurken en nu al meerdere keren in één week. Zaterdag ochtend ging de wekker om 5.30, bukit tabur (berg in kl) beklommen en toen wij boven aan waren, waren wij net optijd om de sunrise. Mooie ervaring en spierpijn. Kl is een grote stad en dan zo een mooi stukje natuur, prachtig. Wat doe je na actief te zijn geweest, een bezoekje gebracht aan de dierentuin en voor het eerst een panda in the real life gezien. Op dat moment was ik een klein kind, grote glimlach op mijn gezicht. 'Savonds drankjes gedaan en ons zelf verwend met een voet massage.

Gisteren veilig aangekomen in bangkok. Helaas de vlucht van mijn ouders geannuleerd zaterdag 25-7 I.v.m. het slechte weer. Nieuwe vlucht van was gisteren 26-7. Nu heerlijk aan mijn ontbijt/lunch en wachten totdat papa en mama arriveren! En nu kijken hoelang ze het volhouden voordat ze gaan knikken bollen en in slaap vallen i.v.m. jetlag!

De groetjes en een dikke kus!

  • 27 Juli 2015 - 10:16

    Nell Reinders:

    Weer een leuk verslag. Intussen zijn Erik en Esther gearriveerd en zitten aan het bier.
    Wij leren hierdoor ook veel over de gebruiken in de andere landen.
    Ik ben benieuwd naar de foto's.
    Maar we moeten geduld hebben.

  • 29 Juli 2015 - 01:04

    Yvonne:

    Hallo lieve meid,

    Wat leuk dat je overal bent uitgenodigd. Wat een ervaring om dat allemaal nee te mogen maken.

    Heb je nog speciale plannen om met Eric en Esther te doen? Ik benieuwd wat voor een verhalen we nu nog te lezen krijgen.

    dikke knuffel!! Xxx

  • 18 Augustus 2015 - 13:58

    Caroline:

    Hoi, hoi,

    leuk weer van je te horen. Ik lees je bericht nu pas omdat ook wij net terug zijn van een lekkere vakantie. Ik denk dat papa en mama nog bij je zijn, dus veel plezier en doe ook hen de groeten. Wanneer kom je terug? Komen jullie met zn allen?

    Veel liefs, Caroline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fabienne

Actief sinds 13 Mei 2015
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 13398

Voorgaande reizen:

15 Mei 2015 - 31 December 2015

Backpakken in Azië

Landen bezocht: