Laatste bestemming, Amazing Borneo - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Fabienne Reinders - WaarBenJij.nu Laatste bestemming, Amazing Borneo - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Fabienne Reinders - WaarBenJij.nu

Laatste bestemming, Amazing Borneo

Door: Fabienne reinders

Blijf op de hoogte en volg Fabienne

19 December 2015 | Filipijnen, El Nido

Hallotjes daar ben ik weer met een natuurlijk geweldig blog van mijn afgelopen twee weken in Amazing Borneo. Er is geen mooiere plek om alweer mijn laatste blog te schrijven. Op het moment schrijf ik vanaf cherating beach in malaysia. En ook gelijk het laatste strand & Aziatisch zonnetje voormij in 2015. Ik heb de afgelopen 7 maanden super veel geweldige stranden gezien. En voormij zelf heb ik natuurlijk een top 10 gemaakt. Mijn favourite strand of stranden zijn wel in Indonesië, kuta lombok & de geweldige eilanden in Borneo, semporna. Nog steeds geen heimwee naar huis maar naar deze bijzondere twee plaatsen in twee totaal verschillende landen. Maar zoals altijd komt er aan elk verhaal een eind en zo ook voormij. Voor mijm reis heb ik zoveel verschillende uitdrukkingen en belevingen dat ik moeilijk vind om het in een paar woorden op papier te zetten.
Maleisië, thailand, cambodja, laos, Indonesië, Filipijnen & borneo. 7 maanden ipv 3 maanden. Van cultuur snuiven tot dansend onder de fullmoon. Van backpakken tot vrijwilligerswerk. Van alleen vrienden in Nederland, vanaf nu vrienden around the world. Bestek ingeruild voor eten met mijn rechter hand. Een warme douche is luxe tot douchen met kommetjes koud water. Dikke tranen na afscheid nemen van zoveel landen & personen. Onbijten met brood is ontbijten met rijst geworden.
Ik durf het bijna niet te vertellen, maar wat zijn de afgelopen 7 maanden letterlijk & figuurlijk voorbij gevlogen. Het is dat het zwart op wit op papier staat qua datum. Mijn grootste droom, die ik had nadat wij 7 jaar geleden met het gezin in thailand zijn geweest is werkelijkheid geworden & helaas alweer aan het eind gekomen. Een grote ervaring, die vergeet ik nooit meer, onvergetelijke memorie.
Van 30 graden naar 10 graden aanstaanden maandag, dat zal wel even wennen worden. Van maanden in vrijheid geleefd te hebben terug naar de realiteit. Van wakker worden zonder plannen, naar een wereld die bestaat uit plannen. Opzoek naar werk en uitzoeken welke opleiding bij mij past. Maanden geen nieuws gevolgd te hebben, geleefd worden door het nieuws vanuit de wereld.
Naar mijm grootste vervoer middel het vliegtuig terug naar mijn groene kikker en mijn fiets.

Amazing borneo, staat op het spel door de palm olie industrie. Het kappen van de rainforest om weer nieuwe palm bomen te laten groeien. Eerst was malaysia de grootste in de palm olie industrie, maar Indonesië is aan het opkomen! Waarom draait de economie altikd om geld & denken ze niet aan de rainforest?!

Alweer twee weken geleden vloog ik vanaf kuala lumpur naar kota kinabalu, borneo. De eerste twee dagen heb ik letterlijk niet zoveel gedaan. Mijn dagen bestonden vooral uit het schrijven van mijm laatst geschreven blog, het lezen van mijm boek & mijn reis in borneo uitstippelen. Al snel had ik besloten dat ik exht een kijkje wilde nemen in de jungle door middel van een drie daagse trekking. Achteraf stelde het niet zoveel voor. We zaten in één accommodatie in de jungle. We hebben een keer een night walking & een ochtend walking gehad, helaas geen wilde dieren gezien. We begonnen de ochtend met een ochtend boot cruise & sloten de middag daar ook mee af, alleen aapjes & krokodillen gespot. Na de jungle trekking wilde ik toch wel echt heel graag een orang oetang in het exht gezien hebben. Je kan niet in borneo geweest zijn en geen orang oetang gezien hebben bedacht ik mijzelf. Middag activiteit was het orang oetang centrum een bezoekje gebracht te hebben. Het centrum is open, ze leven dus echt in het wild maar ze bieden ze twee keer per dag fruit en groenten aan. Was leuk maar toch nog te verweg om een goede foto te maken, helaas pindakaas heb ik weer dacht ik. Tot savonds, als echte Nederlander heb ik nog steeds honger om 6 pm. Ik laat mijzelf niet kennen en daar zat ik helemaal alleen in het restaurant van mijm jungle resort, eten besteld en wachten daxht ik. Op een gegeven moment zag ik iets in mijn ooghoek bewegen, ik keek om, daar raadt je het al. Er zat dus een orang oetang midden in het restaurant( en ja hij leeft is het wild, geen robot). Binnen 5 minuten kreeg ik boterhammen en een fles melk in mijn handen gedrukt van het personeel. Hij ging netjes zitten wachten totdat ik op hem af kwam lopen en het brood en de fles aan hem gaf. Okee vanaf dat moment wist ik het zeker, ze zeggen niet voor niks amazing borneo. Wat een geweldig mooie ervaring was dit. Totdat wij oog & vinger contact hadden, daar zat gewoon een mens, het enige verschil is dat meneer de orang oetang in de jungle leeft en ik in de wereld leef waar het voornamelijk draait om de ene presentatie te behalen na de andere. Na dit momentje om nooit te vergeten met in mijn hoofd dat ze de rainforest aan het vernielen zijn, word ik lid van het Wereld natuur fonds.
Na sepilok, sadakan met de bus afgereisd naar semporna. Semporna is een van de dive spots op de wereld. Op facebook een Nederlandse meid leren kennen in de groep dutch backpakkers. Haar opgezocht, twee dagen samen geweest. De stad semporna is echt letterlijk een figuurlijk niks. Het draait hier vooral om de water normade, de visserij staat op nummer één. Het stinkt & de bevolking groot alle afval direct in de oceaan. Al snel werd mij duidelijk waarom het reis advies naar borneo sterk wordt afgeraden door onze overheid. Het is een erg onrustig gebied, piraten die actief zijn, malaysia & de Filipijnen die niet samen door één deur gaan. Veel militaire die je de gehele dag door ziet, zowel op boten varen, als je aan komt op de eilanden om een te snorkelen of te duiken. De afspraak is als je wilt snorkelen of duiken rondom een eiland moet je jezelf eerst registreren met je naam en paspoort nummer op te geven bij de militaire. Veder rest is het duiken goedkoop maar daar tegenover het snorkelen belachelijk. Maarja gelukkig heb ik altijd geluk, eerste dagje helaas de volle mep betaald, tweede dag werd ik gevraagd om model te zitten op de nieuwe boot van de eigenaar. Al vind ik mizjelf niet foto waardig, vonden zij mij helemaal geweldig haha. Mijn dag twee snorkelen mocht ik mee voor de helft van de prijs ( je hoort mij niet klagen hoor, ik wil nog wel een dagje model zitten hoor). En savonds ook nog is mee uit eten gevraagd worden door de eigenaar met zijn vrienden (chinezen). En wat eet je in een dop waar alles draait om de visserij, inderdaad alleen maar vis en schelp dieren. I like it so much. Savonds gezellige Chinezen biertjes gedaan, beetje afwisseling in bier is ook wel is goed!
De volgende ochtend mee gereden met de eigenaar en zijn vrienden, kreeg ik te horen dat ik niet in een hostel mocht slapen in tawau, maar dat hij een kamer voormij geboekt had ik een hotel. Ik zeg geen nee daar tegen. De Chinezen vroegen of ik mee op stap ging. Als je aan mij vraagd of ik mee op stap ga dan denk ik gezellig bar hoppen, ik zat dus fout. Er was een party box gehuurd, gezellig avondje karaoke.
Morgen mijn laatste dagje in kuala lumpur, mijn begin stad & mijn laatste stad van mijn avontuur.

Ik wil jullie allemaal die mij de afgelopen maanden gevolgd hebben hartelijk bedanken. Geweldige reacties die jullie mij altijd gegeven hebben, deed mij altijd goed!

Dikke kus van mij.

• 19 December 2015 - 16:27

Esther :

Nou meid bedankt voor je laatste blog leuk verhaal weer. Goed terugreis gewenst. En geniet er nog maar van de laatste uren in Azië.
    p.s. je fiets was toch vlak voordat je vertrok gestolen op het Plein!!!

• 20 December 2015 - 11:35

Nell Reinders:

Hallo Meisje,
    Dit was weer een leuk verslag. De laatste.
    Wij hebben ervan genoten en nu de terugreis. Daar horen we nog van
    en we zijn benieuwd. Opa Harrie en Oma Nell